Uudenkaupungin Laulu-Veikot header

UUDENKAUPUNGIN LAULUVEIKKOJEN FESTIVAALIMATKAN

MATKAKERTOMUS 24.06.—29.06.2015

MATKAN SUUNNITTELUA

Keväällä sai kuoron puheenjohtaja postia ja tiedusteluja, olisiko Uudenkaupungin Laulu-Veikot kiinnostuneita osallistumaan Latviassa pidettävään kuorofestivaaliin. Asiasta kiinnostuttiin. Matkan suunnittelut aloitettiin. Pyydettiin festivaaleista lisätietoja ja –ohjeita. Suunnittelussa oli verrattomana apuna Latviasta Laitilaan muuttanut Olja Solovjova, kuoroveikko Kyösti Kurosen perhetuttu. Oljan tekemä aktiivinen selvitystyö tuotti merkittävän avun matkasuunnitteluun. Selvisi, että festivaali on tarkoitettu sekakuoroille. Kuoromme johtaja Pekka Harmovaara totesi, että kuoromme ei voi osallistua tapahtumaan virallisesti. Osallistuminen festivaaleille kuitenkin kiinnosti, joten päätettiin selvittää, voisimmeko kuorona saada sellaisen ”statuksen”, että pääsisimme edullisesti kuuntelemaan esiintyviä kuoroja. Olja alkoi selvittämään tätä mahdollisuutta. Selvityksen lopputuloksena oli, että Uudenkaupungin Laulu-Veikot pääsevät lähtemään kuuntelu- ja opintomatkalle Latviaan. Kyösti ja Olja selvittivät hotellimahdollisuudet ja matkan hinnan. Hotelliksi valikoitui Hotelli DODO. Puheenjohtaja Pertti Mattila laati matkasuunnitelman ja -aikataulun yhdessä Kyöstin kanssa. Päätettiin pyytää matkalle mukaan myös puolisot, joita sitten olikin mukana useita. Matka-asuista puheenjohtaja ohjeisti, että ”1-asu otetaan kokonaisuudessaan, kaikki Laulu-Veikkojen logolla varustetut paidat, sekä raitapaita, tummat irtohousut ja farkut matka-asuksi. Lisäksi jokainen voi ottaa mitä katsoo tarpeelliseksi”. Tämä ohje ja joustava aikataulu ei antanut vastauksia rouvillemme; mitä laitetaan päälle ja missä kuljetaan?

Matkaseurue Katajanokalla

KESKIVIIKKO 24.06.2015, ENSIMMÄINEN MATKAPÄIVÄ

Laulu-Veikot rouvineen lähtivät matkaan n. klo 16.00 ”omalla linja-autolla ”, kuljettajana Juhani (Jussi) Lahtinen. Kerättiin Veikkoja Uudestakylästä, Santtiosta, Linja-autoasemalta, Kalannista, Laitilasta ja Mynämäeltä. Ensimmäinen määränpää oli Helsinki ja siellä Viking Express –laiva. Laiva lähti 21.30, joten hyvin ehdittiin laivalle. Yö vietettiin siis laivalla.

TORSTAI 25.06.2015, TOINEN MATKAPÄIVÄ

Aikainen aamupala klo 6.15 odotti laivalla matkanneita. Jokainen ”tankkasi ” hyvin, koska siinä vaiheessa ei ollut tietoa, milloin seuraavaksi saadaan ruokaa. Bussimme lähti Tallinnasta liikkeelle 7.30, määränpäänä Riika. Kuoroveikko Jussi Pietikäinen otti hoitaakseen, että kaikki ovat bussissa ennen kuin lähdetään. Ajoreittimme kulki pitkin Via Balticaa kohti Pärnua. Pärnun etelä-puolella noin 2,5 tunnin ajon jälkeen meillä oli tauko eräällä huoltoasemalla. Matkaa jatkettiin ja ajettiin 1,5 tuntia. Silloin oltiin jo Latvian puolella. Rajamuodollisuudet olivat sujuvat. Jussi hiljensi vähän vauhtia, kun ajettiin rajan yli. Rajalinja oli selvästi merkitty. Löydettiin siisti, hyvin hoidettu huoltoasema ja sen kahvio. Saatiin virkistävä tauko. Matkaa oli enää 65 km Riikaan. Tällä tieosuudella ajoittain näkyi Riianlahden hiekkarantoja silmän kantamattomiin. Yleisnäkymä tienvieren asutukseen ei ollut niin huoliteltua kuin Viron puolella. Saavuimme Riikaan klo 13.45. Hotellimme löytyi hyvän kuljettajan, navigaattorin ja Oljan avulla. Majoituimme hotelliin. Hotelli oli siisti ja nykyaikainen, mutta ympäristö oli aika ankean näköistä. Vanhat puutalot ja niiden pihapiirit olivat ränsistyneitä ja hoitamattomia. Silmiinpistävää kuitenkin oli, että ikkunoissa oli kauniit pitsiverhot. Hotelimme sijaitsi kaupungin laidalla, joten keskustaan kuljettiin ratikalla tai taksilla. Kello 15 oli kokoontuminen hotellin aulassa. Pukeutumisohje miehille oli farkut ja sininen ”logo” paita päälle. Naisille pukeutumiskoodi oli ”vapaa”. Menimme bussilla paikallisen huvipuiston alueelle, jossa sijaitsi ruokapaikkamme Lido. Ravintola olikin mukava ja erikoinen yllätys. Ravintola oli jo rakennuksena nähtävyys. Kamerat olivat ahkerassa käytössä. Ruokailun idea oli, että jokainen voi kerätä itselleen sellaisen aterian, kun haluaa. Ruokaa oli monissa eri saarekkeissa tarjolla; lihaa, kalaa, vihanneksia, juustoja, salaatteja ym. herkkuja. Jälkiruokiakin oli niin monia, ettei kaikkea millään jaksanut edes maistaa. Myös juomavalikoima oli hyvä. Kassan kautta siirryttiin sitten ravintolasaliin syömään. Ruokailun jälkeen Laulu-Veikot löysivät huvipuistosta esiintymislavan, jossa he täysin vatsoin lauloivat 6-7 laulua. Ohivaeltavat ihmiset pysähtyivät kuuntelemaan ja aplodeja saatiin. Osa ryhmästä palasi tämän jälkeen takaisin hotelliin, toisten jäädessä kaupungille. Ilma oli puolipilvinen ja sateen uhkakin oli olemassa. Lämpötila oli 16 astetta, joten hotellikin oli hyvä valinta.

PERJANTAI 26.06.2015, KOLMAS MATKAPÄIVÄ

Aamutoimien ja aamupalan jälkeen lähdettiin klo 10.00 bussilla kaupunkikierrokselle. Oljan ystävä Sergei toimi oppaana. Hän oli laatinut navigaattoriin ajosuunnitelman, jota noudatettiin. Kaupunkikierroksen jälkeen bussin keula käännettiin etelään Bauska -nimiseen paikkaan. Siellä sijaitsi tämän päivän retkikohteemme Rundales pils – kartano. Matka kesti noin puolitoista tuntia ja sitä tehtiin pieniä teitä pitkin. Tiet halkoivat laajoja viljelysalueita, joita oli silmän kantamattomiin. Loppumatkasta alkoi jo hiipua usko, että jostain löytyisi kartano. Viimein edessämme oli parkkipaikka ja hyvin hoidetun näköisiä rakennuksia ja ympäristöä. Hetken käveltyämme löysimme hyvin kauniin vv. 1735-36 rakennetun, linnamaisen kolmikerroksisen vaalean keltaisen ison rakennuksen. Linnan takana oli 10 hehtaarin kokoinen barokkiajan mukaisesti suunniteltu ja rakennettu geometrinen puutarha. Puutarhan kokoa kuvaavat muutamat luvut, noin 12000 ruusua, 2450 erilaista variaatiota, joista 670 on historiallisesti

RUNDÄLE PALACE MUSEUM

arvokkaita. Laulu-Veikot lauloivat linnan pääsisäänkäynnin portailla ja sisäpiha antoi hyvän kaikupohjan lauluille. Linnan sisäosiin tutustuminen tehtiin vapaamuotoisesti pienissä ryhmissä. Kaikenlaista mielenkiintoista ja kaunista katsottavaa ja ihmeteltävää oli todella paljon. Onneksi valokuvaaminen oli sallittua ja tällä tavalla voi kotona tehdä retken linnaan vielä monta kertaa. Kiertämisen jälkeen ruokailimme kartanon alueella olevassa viihtyisässä ravintolassa. Paluumatkalle lähdimme klo 17.30. Hotellilla oli pieni hengähdystauko, jonka jälkeen päivän ohjelma jatkui vielä kävelykierroksella vanhassa kaupungissa. Jussi vei bussilla meidät torille. Sieltä jatkoimme yhdessä matkaa kohti vanhaa kaupunkia. Laulu – Veikot kokoontuivat erään virastotalon rappusille ja lauloimme torilla kulkeville muutaman laulun, lopuksi Finlandian. Saimme hyvät aplodit ja ” hyvä” huudot. Torilla kulki muitakin turisteja, mm japanilaisia ja suomalaisia. Löysimme mukavan terassin. Vietimme iltaa syöden, juoden ja seurustellen. Olja oli palaamassa kyseisenä iltana Suomeen, joten oli aika kiittää häntä. Puheenjohtaja Pertti ja johtaja Pekka nimittivät Oljan Uudenkaupungin Laulu – Veikkojen kunniajäseneksi, kiitokseksi kaikesta siitä työstä, jota hän oli tehnyt matkan onnistumiseksi.

Katso lisää kuvia kuvagalleriasta

LAUANTAI 27.06.2015, NELJÄS MATKAPÄIVÄ

Aamutoimien ja aamupalan jälkeen klo 10.00 lähdimme Jussin kuljettamana Jurmalaan. Matka-asuksi kuorolaiset ottivat siniset paidat ja tummat housut. Hyvin erotuimme eduksemme. Perille päästyämme lauloimme heti eräällä esiintymislavalla. Pekka Harmovaaran ilmeestä päätellen, hyvin meni. Kävelimme hyvin hoidettua ja viihtyisää ”rantakatua” kuunnellen ja katsellen sekakuorojen esityksiä. Joukossa oli ainakin 2 kuoroa Suomesta. Jotkut kuorolaiset kävivät katsomassa myös Riianlahden loputtomia kauniita hiekkarantoja. Ihmiset olivat uimassa ja aurinkoa ottamassa. Ennen bussin lähtöä Riikaan Laulu – Veikot löysivät hyvän ja sopivan esiintymispaikan, jossa lauloivat. Täälläkin kuulimme ” hyvä ” huutoja ja saimme aplodeja. Osa ryhmästä lähti bussilla takaisin hotellille, osa jäi vielä Jurmalaan. Jotkut kävelivät Jurmalan kirkkoon kuuntelemaan Liettualaista kuoroa. Konsertti oli kuulemisen arvoinen. Kuoro oli taitava. Konsertin jälkeen osa ryhmästä jäi vielä Jurmalaan kuuntelemaan kuorojen iltakonserttia. Väsyneimmät lähtivät kolkuttelemaan junalla takaisin Riikaan. Sää Jurmalassa oli kaunis, puolipilvinen, lämpöä 17 astetta

SUNNUNTAI 28.06.2015 VIIDES MATKAPÄIVÄ

Sunnuntai oli melkein lepopäivä. Osa joukosta suunnitteli menoa ”Miehitysmuseoon ” ja osa kaupungille ostoksille. Shoppailuporukka suunnisti Keskustorille. Keskustori on Riikan vilkkaimpia ostospaikkoja. Sen myyjät myyvät tuotteitaan korkeissa halleissa, joihin piti aikoinaan sijoittaa ilmalaivoja. Riikan kaupunki kuitenkin hankki hangaarit Saksalta ja teki niistä kauppahalleja. Paljon oli myyjiä, tuotteita ja väkeä. Ryhmät palasivat raitiovaunulla takaisin hotellille. Kello 15.00 lähdettiin Metsäparkkiin, jossa oli Festivaalien päätöskonsertti. Matka kesti noin tunnin verran. Sergei oli mukana varmistamassa, että löydämme perille. Konserttipaikalle oli pitkä kävelymatka metsien halki. Perillä yllätti todella metsän keskelle rakennettu nykyaikainen suuri konserttipaikka. Aluksi kävelimme ja kiertelimme alueella, jossa oli pientä markkinatunnelmaa. Konsertissa esiintyi kuoroja Tanskasta, Virosta, Islannista, Liettuasta, Norjasta, Suomesta, Ruotsista ja Latviasta. Laulajia sanottiin olevan noin 6000. Suurkuoroa johtivat mm suomalaiset kuoronjohtajat Kari Turunen ja Paavo Hyökki. Paavo Hyökki johti kuoron esittämän Finlandian. Yleisö nousi kuuntelemaan esitystä seisoen. Siinä oli ainakin suomalaisen kuulijan iho ” kananlihalla”. Esitys oli todella vaikuttava. Konsertin lopuksi esiintyivät vielä tanhuryhmät kaikkien konserttiin osallistuneiden maiden lippujen kanssa. Koko päätöskonsertti oli mieliin painuva. Ennen paluumatkalle lähtöä yksi ja toinen nautti vielä markkina-alueella nk. kenttälounaan. Kävelimme Metsäparkin polkua pitkin linja-autolle jutellen ja sulatellen kaikkea, mitä olimme kuulleet ja nähneet.

Juhlakuoro 6000 laulajaa
Pääjuhlan kuoro

MAANANTAI 29.06.2015 KOTIINPALUUPÄIVÄ

Aamutoimet ja aamupala suoritettiin, kuten muinakin aamuina. Laulu – Veikot kokoontuivat hotellin portaille vielä ennen bussiin siirtymistä laulamaan lähtölaulut. Ohjelmistoon kuului jälleen mieliä sykähdyttävä Finlandia. Matkaan lähdimme klo 9.00. Tallinnassa olimme klo 14.30. Matkalla pidimme yhden tauon. Yleisön pyynnöstä ajoimme suosittuun Super-Alkoon, josta matkalaisilla oli mahdollisuus ostaa tuomisia kotimaahan. Bussi ajettiin sen jälkeen satamaan. Matkanjohtajamme Pepe haki matkalaisille laivaliput ja jakoi ne vaimonsa Eiran kanssa. Sen jälkeen oli vapaata aikaa ennen laivanlähtöä klo 18.00. Merimatka kului rattoisasti syöden, juoden ja matkaa muistellen. Katajanokalla laiva oli 20.30, sitten bussiin ja keula kohti Uuttakaupunkia. Perillä Uudessakaupungissa olimme 00.45.

Lopuksi kiitokset kaikille matkalla olleille onnistuneesta matkasta ja hyvästä yhteishengestä, jota oli ja joka vahvistui matkan aikana. Erityiset kiitokset Pepelle ja Pekalle matkan mahdollistamisesta, Kyöstille ja Oljalle matkan kaikista järjestelyistä sekä Jussille porukan paimentamisesta. Laulu-Veikkojen iltamissa arvonnan päävoittona oli kahden hengen matka kuoron mukana Latviaan. Onni suosi Ilkka ja Maija Luntamoa, kiitokset myös heille mukanaolosta. Erityskiitokset Ilkalle hauskoista tarinoista, joilla hän virkisti tulomatkalla meitä väsyneitä matkustajia. Kiitos myös toiselle Jussille, ilman asiansa osaavaa ja kärsivällistä kuljettajaa olisimme olleet hukassa monta kertaa.

Toimeksi saaneena

Esa Nieminen , se toinen tenori (ja vaimonsa Raili).

Kuvagalleriassta löydät kuvia ja videoita matkan eri vaiheista.